torsdag 8 november 2012

Kladdkaka mums!

Lyckades imorse skriva klart min reflektion över Träningsdagboken så min lärare fick en fet bibba med papper med 3 olika träningsdagböcker och ett stort arbete om teori och fysiologiska effekter under ett gympapass och vår musikanalys på alla låtar. Har fått slita som ett djur med musikanalysen och utan mina underbara gruppmedlemmar hade det inte gått alls. När något känns övermäktig låser det sig ofta för mig men de körde gav mig verkligen "empowerment"(tjusigt ord vi på utbildningen använder för att stärka någons tilltro till sin egen förmåga). Har inga problem med att höra taktslagen men att veta vilket som är ettan är lite värre och var ju detta analysen gick ut på. Tydligen ska man "bara höra" detta men jag har ändå haft svårt för det eller kanske mera tvivlat på om det är rätt när jag väl hittat det.

Efter seminariet (som vi blev godkända på genom närvaro) satte jag och en tjejkompis oss för att plugga på gamla ex-tentor. Puh, inser att vi har mycket kvar att repetera inför tentan på torsdag men fick igång en bra diskussion och de kapitel med metabolismen som jag har läst verkade ha fastnat. Går framåt i alla fall så det känns bra.

Har också hunnit med en höstpromenad med Pluris och att baka kladdkaka (en dag försent enligt alla kladdkakefantaster men inte lätt att hålla reda på alla olika dagar som tillägnats saker i kalendern). Självklart glutenfri! Tyvärr ingen träning idag då jag fortfarande har ont i knät men hoppas kunna köra igång lite lugnt imorgon fram till tentan för att sedan satsa på mina nya träningsmål inför årskiftet 2012/2013. 
























Receptet på kladdkaka kommer från Åse Falkman Fredikssons blogg. Har råkat blanda ihop 2 liknande recept så detta kommer istället från Mammas delikata mat men har ett från Åse jag ska prova när jag får tid.

Jag gjorde halv sats och hade den bara 10 minuter i ugnen då vår lilla husvagns ugn är snabb och bytte ut stevia strö mot honung (1 dl stevia strö = 0,5 dl honung enligt Mariannslchf). Toppade med lite havsalt på! Mumsigt värre och mäktig chokladsmak!



VALNÖT-BROWNIES -  LCHF

16 bitar

100 g smör
100 g choklad 70%
ägg
0,75 dl Stevia Strö (Ica)
0,5 tsk vaniljpulver
2 dl finhackade valnötter
2 msk kokosnötsmjöl

GLASYR
100 g mörk choklad 70%
1 dl vispgrädde
1/2 msk honung
25 g rumsvarmt smör

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Blanda de hackade valnöttern med kokosnötsmjölet i en bunke.
3. Smält smör och choklad i en tjockbottnad kastrull på svag värme.
4. Vispa ägg, sötning och vaniljpulver riktigt fluffigt.
5. Häll ner smör/chokladblandningen lite i taget i äggvispet 
    medan du fortsätter vispa.
6. Blanda ner hackade nötter och kokosnötsmjöl-blandningen i smeten
    och blanda väl.
7. Klä en form, ca 20 x 20, med bakpapper och pensla med olja.
8. Häll smeten i formen och bred ut jämt.
9. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 15 minuter.
10. Låt svalna i formen

Glasyren:
1. Smält chokladen i grädden i en tjockbottnad kastrull på svag värme,
    rör om hela tiden.
2. Ta kastrullen från värmen och blanda ner honung och smör.
3. Rör till en slät smet.
4. Häll glasyren över den avsvalnade kakan (i formen) 
    och ställ in i kylen ca 1 timme.
5. Skär kakan i bitar.

LCHF Kladdkaka




















Grönkålssallad



























Dagens kvällsmat. Grönkålssallad med massa mums. Ser så färglatt och vackert ut så kunde inte låta bli att posta bilden! Hade i tonfisk, gurka, selleri, tomat, paprika, färsk grönkål, fetaost, olivolja, hackade hasselnötter och en halv lime som jag pressade över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar